Hoe herken je een extraverte software engineer?

Het mopje is denk ik voor velen wel bekend en anders zeker herkenbaar: een extraverte software engineer is iemand die bij het handen schudden niet naar zijn eigen voeten kijkt, maar naar de voeten van degene van wie hij de handen schudt.

Lachen is een teken van herkenning. En ik herken dit wel. Wij zijn nogal introvert als software engineers. Als nerds heerlijk gericht op de computer voor ons, mooie oplossingen aan het bouwen.

Maar die oplossingen moeten wel een oplossing zijn voor het probleem van de klant. En die klant kan meestal niet goed vertellen wat ‘ie wil hebben. En als dat al lukt, dan vaak nog onvoldoende precies om te beginnen met ontwerpen.

En dus zitten we aan 2 kanten in de knel. De klant weet niet wat hij wil hebben. De ontwikkelaar mist de vaardigheden om deze eisen goed en volledig uit de klant te trekken. Het engels woord dat gebruikt wordt om eisen uit de klant te trekken is elicitation. De webster definitie voor dit woord is schitterend:

to evoke or draw out (a response, answer, or fact) from someone in reaction to one’s own actions or questions : they invariably elicit exclamations of approval from guests.

ORIGIN mid 17th cent.: from Latin elicit- ‘drawn out by trickery or magic,’ from the verb elicere, from e- (variant of ex-) ‘out’ + lacere ‘entice, deceive.’

Vooral dat “trickery or magic” vind ik schitterend. Want daar komt het wel vaak op neer. Een klant zegt dat hij een database wil hebben. De enig juiste respons hierop is: waarom dan? wat wil je precies weten en vastleggen? en waarom wil je dat weten en vastleggen? De kans is groot dat na al dit doorvragen er helemaal geen database nodig is om het echte probleem op te lossen.

Advertisements

About André Heijstek

Rijnlands / Agile verbeteren van software ontwikkeling
This entry was posted in software engineering and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Hoe herken je een extraverte software engineer?

  1. En dan kom je op een tweetal problemen:
    – Het is leuk om mooie dingen te maken, technische uitdagingen aan te gaan. Als er geen complex systeem nodig is, maar volstaan kan worden met bijvoorbeeld een veredelde spreadsheet, is de kick weg.
    – Het levert geld op om een groot complex systeem op te leveren.

    Het tweede is op te lossen met andere business modellen, betalen voor de mate waarin de oplossing aangenaam is in plaats van het werk wat hiervoor gedaan moet worden.

    Het eerste vraagt echt een andere manier van danken, een kick halen uit de eenvoud in plaats van technische uitdagingen aan gaan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s