Verandermanagement – 7 April 2010

Jasper Doornbos neemt deel aan de masterclass verandermanagement bij Pro Education. Elke week geeft hij een korte blik in de behandelde onderwerpen en reflecteert op de toepassing ervan bij klanten van Improvement Focus.

Tijdens de eerste Masterclass Verander Management werden de begrippen blue ocean versus de red ocean geïntroduceerd. Een red ocean is een markt waar concurrenten elkaar verdringen omdat ze producten en diensten leveren die eenvoudig inwisselbaar zijn en waar het moeilijk is een duurzaam concurrentie voordeel te behalen. Een blue ocean daarentegen is een markt waar een monopolist een uniek en moeilijk na te maken product of dienst aanbiedt. Een normaal circus opereert in een red ocean, terwijl Cirque du Soleil zich in een blue ocean bevindt.

Een organisatie komt vaak in een blue ocean door out-of-the-box te denken. Dezelfde exercitie werd gevraagd van de deelnemers teneinde na te gaan waarom zij ongeschikt zouden zijn als veranderaar. Deze verrassende benadering creeerde snel een gevoel van openheid en veiligheid. Ervaringen met verandertrajecten werden uitgewisseld en dat leidde op een natuurlijke manier tot het denken in kleuren van De Caluwe.

De kleuren van De Caluwe vormen de rode draad in de Masterclass Verander Management. Het onderwerp “geplande verandering” zal aan de hand van het boek “Leren veranderen” worden behandeld.

Advertisements

About André Heijstek

Rijnlands / Agile verbeteren van software ontwikkeling
This entry was posted in Verandermanagement and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s