Scrum voor het huiswerk van mijn zoon – deel 1: release planning

Mijn oudste zoon, 16 jaar, HAVO 5, is niet echt een ster in het plannen van zijn schoolwerk, net als vele leeftijdsgenoten overigens. Ik ben begonnen om samen met hem een Scrum aanpak toe te passen. In deze Blog beschrijf ik hoe we het “project” opgezet hebben. In volgende posts zal ik op de resultaten ingaan. Dit is in ieder geval een mooi experiment. Het geeft mij wat meer praktische ervaring met het coachen van een Scrum team in een niet-software omgeving en hopelijk helpt het hem naar zijn diploma. Er zijn ook wel risico’s. Die benoem ik aan het eind van het artikel.

In voorgaande schooljaren ontstond er altijd wel automatisch een zekere vorm van planning doordat er regelmatig repetities waren. Dit creëerde vanzelf druk om regelmatig met een vak aan de slag te gaan en iets te leren. In het examenjaar HAVO 5 valt dat eigenlijk weg. Er zijn geen repetities meer want die tellen toch niet meer mee voor het eindresultaat. Alleen examencijfers tellen nog. Hierdoor ontstaat een lang, zwart gat van een heel schooljaar zonder natuurlijke planningsmomenten.

Globale aanpak

Dit gat kan prima gevuld worden met een Scrum planning. Globaal ziet dit er als volgt uit. Op basis van het zogenaamde “Plan van Toetsing en Afsluiting” (PTA) wordt een Product Backlog (PBL) opgezet. Hieruit ontstaat een grove planning voor de komende periode. Elke week wordt een stukje van de PBL in een Sprint opgenomen. We hebben bewust voor korte Sprints van 1 week gekozen. Dat houdt de planningshorizon lekker kort en overzichtelijk en creëert korte deadlines. De Sprints worden gestuurd vanuit de Sprint Backlog (SPL) met in detail geplande taken.

Detail aanpak

De Product Backlog is opgezet als een grote flipchart gevuld met post-its.

Product Backlog

De flipchart is ingedeeld in weken en is gevuld met User Stories afgeleid uit het PTA.

Elke week worden taken voor deze week verplaatst naar de Sprint Backlog, maar daarover volgende week meer.

Een beschrijving van de eerste Sprint planning volgt in de volgende blog. Hier nog wel eerst de eerste risico analyse.

Risico’s.

1. Scrum is een aanpak die ontwikkeld is voor software ontwikkel teams. Het risico zit in het woordje team. Ik probeer Scrum hier toe te passen op 1 individu. Een groot deel van de kracht van Scrum, met name het feit dat je volledig transparant en accountable wordt naar je collega’s toe valt in dit project weg. Er ontstaat wel transparantie en accountability, maar die is naar de ouders toe. Dat zijn geen collega’s, geen peer’s. Ik ben benieuwd of dit onverwachte effecten gaat opleveren.

2. Daaraan gerelateerd. Is dit niet schieten met een kanon op een mug? Hoe zorgen we ervoor dat dit simpel genoeg blijft? De overhead moet veel kleiner zijn dan de huiswerkinspanning zelf. Ik heb als eerste vereenvoudiging besloten alleen te werken met Stories en Tasks, niet met Epics. Het lijkt me op dit moment dat dit derde niveau in de task breakdown niet nodig is.

About André Heijstek

Rijnlands / Agile verbeteren van software ontwikkeling
This entry was posted in Scrum and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

