Een sprint is géén mini-waterval

Soms kom je dit akelige misverstand nog wel eens tegen: “Een Agile project is gewoon een serie van korte waterval-projectjes”.

Als ik in mijn trainingen uitleg wat Agile is, gebruik ik een paar stappen.

  1. Ik beschrijf wat Waterval is, in een pure vorm, zodat ik het contrast kan aangeven;
  2. In Agile doen we datzelfde werk in sprintjes;
  3. Dat lijkt een beetje op een mini-waterval per sprint;
  4. Maar het zijn eigenlijk micro-watervalletjes, één per user story of per taak.

Uiteindelijk doe je natuurlijk altijd wel een waterval:

  1. Je denkt eerst na over wat je gaat doen (requirements);
  2. Daarna bedenk je hoe je dat gaat aanpakken (ontwerp);
  3. Vervolgens wordt er geprogrammeerd;
  4. En getest.

In een traditioneel project neemt elke stap hierboven een paar weken of maanden in beslag. In een Agile project duurt elke stap hooguit een halve dag.

Meer interesse? Er staan trainingen gepland in maart, mei, juni en september.

About André Heijstek

Rijnlands / Agile verbeteren van software ontwikkeling
This entry was posted in Agile, Scrum. Bookmark the permalink.

2 Responses to Een sprint is géén mini-waterval

  1. @solingen says:

    Hoi André,
    En zelfs dat klopt niet!! Kijk maar eens goed hoe je zelf werkt: je gaat niet eerst zitten denken, daarna doen en daarna toetsen. Dat doe je…..tegelijkertijd!!
    Er is geen ontwikkelaar die eerst een ontwerp maakt, daarna stopt. Dan gaat programmeren, daarna stopt en daarna gaat testen. Dat doe je parallel: je loopt de cyclus van PDCA tientallen keren door in je hoofd met als resultaat een stuk goed doordachte en geteste software.
    Waterval is een concept om zaken uit te leggen maar zo doe je het nooit.

    Check maar eens voor jezelf hoe jij een blog schrijft. Stop je met nadenken en ontwerpen tijdens het typen?? Schrijf je het eerst helemaal uit en ga je het daarna pas doorlezen? Vast niet

    Watervallen bestaan niet in ons hoofd. Het is een verzinsel. Observeer jezelf en je zult t zien.

    Gr. Rini

  2. Hoi Rini,
    Dank je wel voor je commentaar. Als ik mezelf observeer, dan moet ik je inderdaad grotendeels gelijk geven. Als ik een blog schrijf dan lopen er inderdaad een heleboel PDCA cirkeltjes rond tijdens het schrijven. Een soort pico-watervalletjes zal ik dan maar zeggen.
    Toch is het wel zo dat ik altijd begin te schrijven met een idee. Ik ben iets tegengekomen in de praktijk wat ik de moeite waard vind voor een blog. Dat staat meestal even op een lijstje te rijpen tot het klaar is om te bloggen. Dus er is iets van een requirements-fase die vooraf gaat aan het schrijven. Vaak beperkt tot 1 zinnetje op mijn to-do lijst, maar toch.
    Tijdens het schrijven gebeurt er precies wat jij zegt. Maar ik rond wel weer af met een test-fase, voor ik op de publish knop druk lees ik nog 1x kritisch door wat ik geschreven heb.
    Groet, André

Leave a Reply

