Hoe kan ik veel User Stories snel inschatten?

Planning poker is een bekende techniek om de grootte van User Stories in te schatten. En het is een goede techniek. Maar als ik veel (30-100) stories moet inschatten, dan duurt het pokeren me te lang.

Vaak is het nuttig om een grote groep stories te schatten. De Product Owner wil weten hoe lang het ongeveer gaat duren om een bepaald deel van zijn backlog te bouwen. Ook Agile projecten moeten ten slotte de verwachtingen van stakeholders managen.

Mijn techniek hiervoor (die ik ooit eens in een blog tegenkwam die ik helaas niet meer kan terugvinden) is als volgt.

Ik print alle User Stories uit op klein formaat (A5 of A6) en leg ze in een stapel op tafel. Vervolgens vraag ik de ontwikkelaars deze stapel in 3 stapels te verdelen: Klein, Midden en Groot. Het is belangrijk dat de Product Owner hierbij aanwezig is om snel uit te leggen wat de bedoeling is van de stories. Mijn ervaring is dat dit ongeveer een uur kost voor 70-100 stories.

IMG_1325

Als dit gedaan is vraag ik de ontwikkelaars om hetzelfde nog eens te doen. Zo ontstaan 9 stapeltjes, van Klein-Klein tot Groot-Groot. (Soms worden het iets minder stapels, bijvoorbeeld Groot-Klein en Klein-Midden kunnen samenvallen). Deze tweede ronde kost duidelijk minder tijd, vaak is een half uur voldoende.

Ieder van de 9 stapels bevat User Stories die ongeveer even groot zijn. Alle stories op zo’n stapel krijgen dus dezelfde grootte (in story points of in uren, net wat het team gewend is).

Als teams nog geen schattingsmethode hebben gekozen, is dit een prima moment om ermee te starten. De stapel Klein-Klein krijgt 1 story point en dient als referentie voor de andere stapels. De stapel Midden-Klein wordt vergeleken met Klein-Klein. Zijn ze 2 keer zo groot? 3 keer? Op deze manier krijgt elk stapeltje vrij snel een waarde in story points.

Als er al wel geschat wordt, moeten bestaande stories als referentie gebruikt worden.IMG_1328

Meestal zijn de stories vanaf Midden-Midden te groot om echt mee te werken. Het zijn geen stories meer maar epics, en moeten later nog gesplitst worden in kleinere stories.

In totaal dus ongeveer 2 uur werk om een hele backlog in te schatten.

About André Heijstek

Rijnlands / Agile verbeteren van software ontwikkeling
This entry was posted in Agile, Scrum, software engineering, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

